08 Ιουνίου 2017

Προσπάθεια επιβολής κουλτούρας αξιολόγησης κι η αξιολόγηση ξανά ante portas

       Με ένα νέο νόμο, που εισάγει τη  διαδικασία αξιολογικής κρίσης των υποψήφιων διευθυντών από τους Συλλόγους Διδασκόντων, έρχεται πάλι στο προσκήνιο - εκ του πονηρού κι εκ πλαγίου - μέρος του αντιδραστικού σχεδίου για την εφαρμογή της αξιολόγησης, που εδώ και 35 χρόνια προσπαθούν να επιβάλουν στην εκπαίδευση όλες οι κυβερνήσεις, χωρίς επιτυχία [1].Ένα σχέδιο, απέναντι στο οποίο το εκπαιδευτικό κίνημα, έδωσε ιστορικά τις μεγαλύτερες και  πιο νικηφόρες μάχες του.
         Η κυβέρνηση αυτή τη φορά,  αν κι αγκαλιάζει όλο τον βασικό κορμό των πτυχών του νόμου Διαμαντοπούλου (Νόμος 3848/2010), πλασάρει την ανώνυμη αξιολογική κρίση των Συλλόγων Διδασκόντων επί συγκεκριμένων ερωτημάτων για τους διευθυντές, ως συμμετοχή των συλλόγων στην επιλογή των διευθυντών. Αν κι επαναφέρει στο προσκήνιο όλο το παλιό σύστημα επιλογής διευθυντών, με κριτήρια τα τυπικά προσόντα, τις πιστοποιήσεις και τη συνέντευξη, το συνοδεύει με τη «μη μοριοδοτούμενη και μη δεσμευτική άποψη του Συλλόγου Διδασκόντων». Μια εμπλοκή του Συλλόγου Διδασκόντων  «καρικατούρα», με ξεκάθαρη στόχευση:  να χρησιμοποιήσει  την έκφραση της άποψης του συλλόγου των διδασκόντων μόνο κατ’ επίφαση, να  την απαξιώσει και να τη μετατρέψει σε αξιολόγηση.
    Επιπλέον, με το νόμο αυτό η κυβέρνηση προσπαθεί να πετύχει το αδύνατο: να συνδυάσει τον καταστροφικό για την εκπαίδευση νόμο 3848/10 της Διαμαντοπούλου, το νόμο 4369/16 του Βερναρδάκη για την αξιολόγηση στο δημόσιο, το προεδρικό Διάταγμα 152 του 2013 για την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού, αλλά ρίχνοντας το βλέμμα και στο κομματικό ακροατήριο να πετύχει και μια επίφαση νομιμοποίησης από τη βάση των εκπαιδευτικών. Κυρίως όμως κάνει το πρώτο βήμα για την εφαρμογή της μνημονιακής δέσμευσης, με βάση και το ψηφισμένο πια 40 μνημόνιο, για την αξιολόγηση όλων (σχολικής μονάδας, στελεχών και εκπαιδευτικών), όπως καταγράφεται και στο Τριετές Σχέδιο για την εκπαίδευση που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας
    Εκεί βρίσκεται για μας η ουσία. Το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί με έντεχνο τρόπο, να εκπαιδεύσει τους εκπαιδευτικούς στην κουλτούρα της αξιολόγησης με τον πιο πονηρό τρόπο, έχοντας στραμμένο το βλέμμα στο μέλλον. Ποιος αλήθεια εκπαιδευτικός πιστεύει ότι θα αξιολογήσει τους υποψήφιους διευθυντές με προκαθορισμένα κριτήρια, με προκαθορισμένες και υποχρεωτικές ερωτήσεις και με κλειστές απαντήσεις και δεν θα αποδεχτεί με αυτό τον τρόπο τουλάχιστον παρόμοια διαδικασία και για τους εκπαιδευτικούς της πράξης; Άλλωστε όπως ρητά δηλώνεται εδώ και πολύ καιρό: στόχος είναι «να διασφαλιστούν οι διαθέσεις και οι στάσεις των εκπαιδευτικών για ενεργό εμπλοκή τους (στις διαδικασίες αξιολόγησης). Οι μορφές αυτοαξιολόγησης και εξωτερικής αξιολόγησης θα συνδυαστούν αφού έχει εμπεδωθεί κουλτούρα αξιολόγησης».
     Το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Σαλαμίνας,
·         με οδηγό του την απόφαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της Α.Δ.Ε.Δ.Υ. της 15.3.2017 για «Απεργία – Αποχή από τη διαδικασία αξιολόγησης των Δημοσίων Υπαλλήλων»
·         κάνοντας χρήση της κήρυξης απεργίας - αποχής από το Δ.Σ. της  ΔΟΕ
·         και  με σεβασμό στην πρόσφατη απόφαση της Γενικής μας Συνέλευσης  για «Απεργία – Αποχή από κάθε διαδικασία αξιολόγησης/ αυτοαξιολόγησης»,

 καλεί τα μέλη του να μη νομιμοποιήσουν τη διαδικασία αυτή. Οι συνάδελφοι είναι απόλυτα καλυμμένοι, συνδικαλιστικά και νομικά, να μην υλοποιήσουν τη διαδικασία των αξιολογικών κρίσεων «επί συγκεκριμένων ερωτήσεων αποτίμησης» και να μην μετατρέψουν τον Σύλλογο Διδασκόντων σε προάγγελο της εφαρμογής της αξιολόγησης – χειραγώγησης. Στο ίδιο πλαίσιο, καλούμε και τους υποψήφιους διευθυντές να δεσμευτούν ότι δε θα δεχτούν να γίνουν αξιολογητές και ότι θα καταθέσουν την παραίτησή τους, αν κι όταν η κυβέρνηση προχωρήσει στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Την ίδια στάση, να μην συμμετέχουν δηλαδή στην αξιολόγηση των υποψηφίων διευθυντών, αναμένουμε κι από τους αιρετούς του κλάδου.
   Πρέπει να εμποδίσουμε κι αυτή την κυβέρνηση να ανοίξει το δρόμο για την αξιολόγηση μέσω της επιλογής των διευθυντών. Δεν ξεχνάμε ότι η αξιολόγηση στην εκπαίδευση δεν έχει υλοποιηθεί μέχρι τώρα χάρη στους δικούς μας αγώνες. Από τώρα πρέπει  να μπλοκάρουμε όλες τις διαδικασίες της αξιολόγησης και συντονισμένα και από κοινού να πάρουμε όλα τα αναγκαία αγωνιστικά και οργανωτικά μέτρα που απαιτούνται για να προετοιμαστεί ο κλάδος και να δώσει μαζικά την μάχη απέναντι στη νέα απόπειρα  επαναφοράς της αξιολόγησης, που αρχίζει με την επιλογή των διευθυντών και θα ενταθεί από την αρχή και κατά την διάρκεια της νέας σχολικής χρονιάς με την αυτοαξιολόγηση κάθε σχολικής μονάδας. Αν η κυβέρνηση θελήσει να φέρει την αξιολόγηση από το παράθυρο, τότε θα πρέπει να ακούσει για άλλη μια φορά το ΟΧΙ της ζωντανής εκπαίδευσης.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

Ο Πρόεδρος                             Ο Γραμματέας
         
        
Καπόνης Χρήστος                        Ζήσης Δημήτρης



[1] Ας κάνουμε μια ιστορική ανασκόπηση για να δούμε πόσες προσπάθειες μαζί αποτρέψαμε κι έμειναν στα χαρτιά:
 Ν.1304/1982: Ρητά αναφέρεται ότι ο θεσμός του σχολικού συμβούλου  έχει  σκοπό  και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
ΠΔ214/1984 : Περί αξιολόγησης και καθηκόντων του σχολικού συμβούλου.
Ν. 1505 1985 :Περί επιδόσεων και αξιολόγησης.
Ν.1566 1985 : Εστιάζει στην αξιολόγηση του έργου των εκπαιδευτικών και προβλέπει την έκδοση ΠΔ με το οποίο ορίζονται τα κριτήρια της αξιολόγησης.
Ν.2043/1992 : Ορίζει  τους υπεύθυνους αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
 ΠΔ320/1993 :Το πρώτο ΠΔ Σουφλιά για την αξιολόγηση,
Ν.1976/1997: Με  διατάξεις για την αξιολόγηση.
Ν.2525/1997 :Ο γνωστός ως νόμος σκούπα του Γεράσιμου Αρσένη.
ΠΔ140/1998 :Περί διαδικασίας μονιμοποίησης και εξέλιξης εκπαιδευτικών, κάνοντας λόγο  και για διαδικασία οριστικοποίησης  εκθέσεων αξιολόγησης.
Ν.2986/2002: Προσδιορίζονται ο σκοπός, οι στόχοι και ο χαρακτήρας της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών.
Ν.3848/2010 :Με διατάξεις για την αξιολόγηση.
Ν.3966/2011: Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων και του προσωπικού τους.
ΠΔ152/2013 :Με τις μνήμες ακόμη νωπές…