19 Μαρτίου 2020

Και σε αυτή τη συγκυρία στηρίζουμε τους μαθητές μας και το δημόσιο σχολείο


   Το Δ. Σ. του Συλλόγου μας απευθύνει αρχικά, για μια ακόμη φορά έκκληση προς τα μέλη του, τους γονείς και μαθητές των Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων του νησιού μας,  αλλά και ολόκληρης της χώρας να εφαρμόσουν απαρέγκλιτα και σχολαστικά τις οδηγίες των υπευθύνων επιστημόνων και του ΕΟΔΥ για την αποφυγή της διάδοσης του φονικού ιού, με στόχο την ανάσχεση της εξάπλωσης της πανδημίας και τη σωτηρία χιλιάδων ανθρώπινων ζωών. Γνωρίζουμε καλά πόσο δύσκολο είναι για τους/τις μικρούς/-ές μαθητές/μαθήτριές μας, τους γονείς τους και για εμάς τους ίδιους να προσαρμόσουμε την καθημερινότητά μας στις αυστηρές οδηγίες περιορισμού μέσα στις οικίες μας,  όμως η διαφύλαξή της ανθρώπινης ζωής πρέπει να είναι ο οδηγός στις σκέψεις και στις ενέργειες όλων μας την περίοδο αυτή.
   Στις δύσκολες αυτές συνθήκες, για όλους μας, προτάσσουμε το αίσθημα της αλληλεγγύης και της συλλογικότητας. Στεκόμαστε δίπλα σε κάθε οικογένεια, σε κάθε μαθητή μας, που κοπιάζει και αγωνίζεται να αποκτήσει εφόδια για τη ζωή. Με τα μέσα που διαθέτουμε συνεχίζουμε να υπερασπιζόμαστε τον παιδαγωγικό μας ρόλο. Άλλωστε το δημόσιο Δημοτικό σχολείο και Νηπιαγωγείο κρατιέται όρθιο και παρέχει ποιοτικού χαρακτήρα εκπαίδευση στους μαθητές του χάρη στους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σ’ αυτό με γνώμονα το συμφέρον των μαθητών τους – αυτό καλούμαστε να πράξουμε και τώρα όλοι/όλες οι εκπαιδευτικοί. Βρισκόμαστε δίπλα στους μαθητές μας και τους γονείς με κάθε τρόπο. Ως εκπαιδευτικοί έχουμε τον τρόπο, με απλά λόγια, να αντιμετωπίσουμε τη δικαιολογημένη ανασφάλεια που υπάρχει, το άγχος και τον φόβο.
    Είναι γεγονός ότι το τοπίο που διαμορφώνεται αυτή τη στιγμή στην εκπαίδευση, έπειτα από την αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων ανοίγει το δρόμο για την υιοθέτηση μεθόδων στην εκπαιδευτική διαδικασία που μέχρι σήμερα δεν είχαν χρησιμοποιηθεί παρά ελάχιστα, όπως αυτή της εξ’ αποστάσεως εκπαίδευσης. Κάτι τέτοιο, όμως, θα πρέπει να γίνει με γνώμονα τα αντικειμενικά δεδομένα που συνθέτουν το τοπίο της εκπαιδευτικής πραγματικότητας και, φυσικά, με ουσιαστικό διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα γιατί δεν είναι κάτι που αποφασίζεις σε μια μέρα και την επόμενη υλοποιείς. Απαιτεί προετοιμασία, σχεδιασμό, διδακτικούς και μαθησιακούς στόχους, μαθησιακό υλικό. 
   Οι ανακοινώσεις του Υπουργείου Παιδείας επί του ζητήματος φαίνεται να αγνοούν βασικά δεδομένα που σχετίζονται τόσο με τη δυνατότητα του εκπαιδευτικού μας συστήματος να υποστηρίξει μια τέτοια κατάσταση όσο και των μαθητών του δημοτικού σχολείου, να ανταποκριθούν σε μια τέτοια διαδικασία και δεν λαμβάνουν υπόψη το γεγονός ότι μένει ανοιχτό το ενδεχόμενο χρήσης εκπαιδευτικού υλικού που δεν συνάδει με το υφιστάμενα Αναλυτικά Προγράμματα. Αγνοούν, επίσης, το γεγονός ότι εξαιρετικά μεγάλος αριθμός μαθητών δεν έχει πρόσβαση σε ηλεκτρονικό υπολογιστή ή/και στο διαδίκτυο (εκτός κι αν θεωρείται δεδομένο από την πολιτική ηγεσία ότι θα αφορά μόνον μαθητές που ανήκουν σε οικογένειες με βιοτικό επίπεδο συγκεκριμένων, υψηλών δυνατοτήτων), κάτι που θα αφαιρέσει από το εγχείρημα το αναγκαίο στοιχείο του να αφορά το σύνολο των μαθητών, δίχως καμιά διάκριση.  Δίχως να υπολογίζονται οι όροι και οι στοιχειώδεις προϋποθέσεις για την εφαρμογή τους , ουσιαστικά τείνουν να είναι καθαρά επικοινωνιακού χαρακτήρα εξαγγελίες.
  Με βάση όλα τα παραπάνω, η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν μπορεί παρά να είναι σε προαιρετική βάση και ένα συμπληρωματικό μέσον που βοηθά να μη χάνεται εντελώς η επαφή των μαθητών με το σχολείο. Η σχέση μαθητών και εκπαιδευτικού είναι αναντικατάστατη. Η τεχνολογία είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στην εφαρμογή του οποίου πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη όλοι οι αντικειμενικοί περιορισμοί, που αναφέρθηκαν παραπάνω.
   Παρ’ όλες τις δυσκολίες, θα είμαστε στην πρώτη γραμμή για τη στήριξη του δημόσιου σχολείου. Οι εκπαιδευτικοί έχουμε τη βούληση να συμπαρασταθούμε στους μαθητές και τις μαθήτριές μας την κρίσιμη αυτή στιγμή, με τις δυνατότητες που έχει ο καθένας και η καθεμία από εμάς σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία. όπως άλλωστε το πράξαμε και κατά τη διάρκεια της οικονομικής κρίσης. Ο κάθε εκπαιδευτικός μπορεί από μόνος του να βρει τρόπους επαφής με τους μαθητές του. Σε καμία περίπτωση όμως με φυσική παρουσία στο σχολείο, ούτε εκπαιδευτικών ούτε μαθητών, γεγονός που θα σήμαινε καταστρατήγηση της Κ.Υ.Α και πιθανή έκθεση τους σε κίνδυνο.  

Προστατευόμαστε  «μένοντας σπίτι» , ώστε να είμαστε δυνατοί για την άμεση διαμόρφωση ομαλών συνθηκών όταν «βγούμε από το σπίτι». Καλή δύναμη!